Preskočiť na hlavný obsah

Minirecenzia: Naomi Novik - Ve stínu hvozdu


Tak na túto knihu som sa dlho tešila, pretože znela tak tajomne, že človek ani nevedel, čo čakať v príbehu. Po prečítaní musím povedať, že to nie je pre mňa úplne dokonalá kniha, pár vecí mi tam chýbalo, ale určite je to viac než dobré fantasy na únik z reality. Hneď po prvé, netreba sa dať oklamať zaradením do žánru YA fantasy, pretože iba začiatok príbehu vyznieva tínedžersky, potom sa  premietne do úplne iných rozmerov (čo ma potešilo). Prepájajú sa tu hororové prvky s rozprávkovými, akoby sa autorka inšpirovala Grimmovcami, a spolu to vytvára skvelé fantasy prostredie inšpirované poľským foklórom (ale nie je to žiadna kópia Zaklínača). Len úprimne: zo slovanskej mytológie tam toho mohlo byť viac, a taktiež romantická linka je tu rozvinutá nedostatočne. Ale k tomu sa dostanem.

Za najväčšie pozitívum knihy považujem autorkinu špecifickosť. Už dávno som sa nestretla s tak originálnym poňatím sveta i fungovaním mágie + autorkin štýl písania je neskutočne krásny, neraz až poetický. Zároveň je pri svojich postavách nehorázne úprimná: nie sú dokonalé, ale o to skôr pôsobia reálne. Pri čítaní príbehu na vás sála napätie a tajomná atmosféra Hvozdu, no pobaví humor napr. v podobe replík čarodeja Draka. Jeho postava bola dosť rozporuplná: na jednej strane mi bol sympatický, no na druhej nie. Čo sa týka world-buildingu, autorka sa nevyhýba fiktívnej fantasy politike, ktorú premyslela celkom dobre. Vytvorila zaujímavé charaktery na kráľovskom dvore, najviac sa mi zapáčil asi Sokol.

Teraz k tej romantickej linke: Agnieszka a Drak od začiatku spolu nevychádzajú, čo by vytváralo skvelý štart pre hate-to-love koncept. Avšak obaja majú toľko starostí so zachraňovaním druhých ľudí i seba navzájom, že na romantiku tu akosi neostáva miesto. Najmä pretože Drak sa emóciám silno bráni a Agnieszku niekedy až príliš potupuje. Keď už medzi nimi dôjde k porozumeniu a akejsi príťažlivosti, autorka Agnieszku pošle na kráľovský dvor a na dlhý čas ich oddelí. Nepoviem ako to medzi nimi končí, ale každopádne celú vzťahovú zápletku autorka mohla rozpracovať lepšie. 

 (Zdroj: https://i.pinimg.com/originals/ee/8b/94/ee8b9451378f1752011261950f7b65cf.jpg )

Pokiaľ ide o slovanskú inšpiráciu, páčili sa mi slovanské názvy miest, riek či mená postáv. Taktiež sa tu spomína a vyskytuje niekoľko bájnych príšer, ale tam azda tá inšpirácia končí. Opäť mohla autorka na tom popracovať trochu viac, ale nepovažujem to za vyslovene hrozný nedostatok.

Veľmi sa mi páčilo, akým spôsobom sme videli do Agnieszkinej mysle: každý postreh, každú jednu myšlienku autorka detailne popísala, bez toho, aby človeka nudila. Celkovo mal príbeh veľmi dobrý spád a človek bol stále zvedavý, čo bude ďalej.

Síce "Ve stínu hvozdu" má nejaké svoje muchy, určite je to skvele napísané fantasy s tajomným a veľmi originálnym nepriateľom, príbeh je plný zvratov a od začiatku do konca netušíte, ako to celé skončí. Určite to odporúčam ako oddychové čítanie milovníkom rozprávkovo ladených príbehov, ktorí sa občas radi boja. Škoda len, že kniha je stand-alone, dalo by sa k nej napísať veľa ďalších kníh. Za mínus považujem to, že neobsahuje mapu, ktorá by tu celkom bodla, ale česká obálka sa oproti originálu vskutku vydarila, čo tento detail úplne ospravedlňuje. Ešteže v Česku prekladajú viac dobrých kníh než na Svk a vďaka tomu sa človek môže začítať do skvelých, inak neprístupných príbehov.

 

Hodnotenie: 4,5* / 5

 

Autor: Cherie 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Nic Sheff - Tweak (Pod vplyvom)

Brilantná kniha, úprimné priznanie, srdcervúci príbeh, filozofická a psychologická bomba.  Takto by som vo veľkej stručnosti opísala knihu  Tweak (Pod vplyvom pozn.1 )  od Nica Sheffa. Je to knižka, ktorá bola vydaná v angličtine a nenájdete ju v SK ani v CZ jazyku. Je to podľa mňa veľká škoda, ale pokiaľ máte úroveň angličtiny B1 - B2, určite siahnite po tejto knihe. Btw, toto bude asi dlhšia recenzia ako zvyčajne, takže ju rozdelím na niekoľko prehľadnejších častí. VÝBER KNIHY Ako som sa dostala vôbec k tejto knihe, ktorú nemožno nájsť v slovenskej knižnici a neexistuje žiaden jej preklad? Vďaka filmu. Možno ste postrehli, že v roku 2018 vyšiel film  Beautiful boy  v hlavnej úlohe s Timotheem Chalametom. Film bol nakrútený podľa rovnomennej knihy, ktorú napísal David Sheff (usudzujete správne - reálny otec Nica Sheffa). Kniha  Tweak  opisuje ten istý príbeh, ale z Nicovho pohľadu. O vnímaní situácie jeho otcom sa tu dozvedáme pramálo, preto pomýšľam na kúpu knihy  Beautiful boy . 

František Švantner - Dáma a iné poviedky

Tentoraz sa budem v recenzii venovať slovenskej tvorbe, a to (pre niektorých menej známemu) autorovi – Františkovi Švantnerovi. Počas vysokoškolského štúdia sme ho mali v osnovách a v odporúčanej literatúre. Nechápala som prečo, až kým som sa nezačítala do jeho úžasných príbehov „ako zo života“. Švantner je rozhodne autor, ktorý narába s písaným slovom rovnako obratne ako kováč s nákovou. Jeho štylistika a skladba viet je úžasná. Dokáže popisovať tie najobyčajnejšie veci v živote grandióznym spôsobom: rovnako ako tie pozitívne ľudské pocity a zážitky, tak i tie negatívne. Nestáva sa mi často, že ma písané slovo natoľko pohltí, aby som sa nemohla odtrhnúť od strany. Pri ňom sa mi to však stalo. Švantner je majster v zobrazovaní vnútorného sveta človeka. Aj v obyčajných poviedkach dokáže vykresliť reálne charaktery, ktoré stavia do ťažkých, niekedy až nemožných situácií. Rád sa pohráva aj s myšlienkami morálky, ale tu sa stotožňujem s názorom iných literátov: Švantner je aj v próze b

Recenzia: Andy Weir - Marťan

Marťana som si chcela prečítať veľmi dlho, už odkedy som videla trailer na film (nesúďte ma, určite nie som jediná čo sa dostane k niektorým knihám cez propagáciu filmu). No a keďže odmalička ma bavia príbehy vo vesmíre, NASA projekty a podobné veci, siahla som po nej a neľutujem. Krátke sumárum: Spočiatku úspešná misia na povrchu Marsu sa musí predčasne ukončiť pre piesočnú búrku, ktorá ohrozuje život posádky. Mark pri nej takmer zahynie, a keď sa preberie, nachádza sa v úplne novej životnej situácii. Ostal celkom sám na planéte, ktorá akoby sa ho zo všetkých síl pokúšala zabiť. Nemá ako oznámiť Zemi, že je nažive, a aj keby sa mu to podarilo, jeho zásoby ani zďaleka nepostačujú, aby prežil do príletu ďalšej kozmickej lode. Na druhej strane aj tak asi nebude mať dosť času, aby zomrel hladom. Poškodené vybavenie, kruté marťanské prostredie a starý známy "ľudský faktor" so svojimi prešľapmi a chybami ho môžu zabiť oveľa skôr.  Mark však nie je ochotný len tak to vzdať. Vďaka s