Preskočiť na hlavný obsah

Recenzia: Nic Sheff - Tweak (Pod vplyvom)

Brilantná kniha, úprimné priznanie, srdcervúci príbeh, filozofická a psychologická bomba. Takto by som vo veľkej stručnosti opísala knihu Tweak (Pod vplyvompozn.1) od Nica Sheffa. Je to knižka, ktorá bola vydaná v angličtine a nenájdete ju v SK ani v CZ jazyku. Je to podľa mňa veľká škoda, ale pokiaľ máte úroveň angličtiny B1 - B2, určite siahnite po tejto knihe. Btw, toto bude asi dlhšia recenzia ako zvyčajne, takže ju rozdelím na niekoľko prehľadnejších častí.

VÝBER KNIHY

Ako som sa dostala vôbec k tejto knihe, ktorú nemožno nájsť v slovenskej knižnici a neexistuje žiaden jej preklad? Vďaka filmu. Možno ste postrehli, že v roku 2018 vyšiel film Beautiful boy v hlavnej úlohe s Timotheem Chalametom. Film bol nakrútený podľa rovnomennej knihy, ktorú napísal David Sheff (usudzujete správne - reálny otec Nica Sheffa). Kniha Tweak opisuje ten istý príbeh, ale z Nicovho pohľadu. O vnímaní situácie jeho otcom sa tu dozvedáme pramálo, preto pomýšľam na kúpu knihy Beautiful boy

Prečo som si vybrala na čítanie práve knihu z pohľadu Davidovho syna? 

-Vždy som sa zaujímala o psychológiu a duševné poruchy, priťahujú ma príbehy zlomených ľudí. A po zhliadnutí filmu som sa začala zaujímať aj o problematiku závislostí. Povedala som si, že najlepšie tieto komplikované veci pochopím, keď si prečítam reálny príbeh od osoby, ktorá bola niekedy závislá a mala psychické problémy. 

Na túto knihu som sa tešila veľmi dlho, len kvôli angličtine som sa trochu zdráhala po nej siahnuť. Ale nakoniec som šťastná, že som ju prečítala. 

O ČOM TO JE

V príbehu sledujeme Nica Sheffa, 22-ročného chalana, ktorý žije v San Franciscu. Po neúspešnom liečení vracia k drogám. Jeho slabosťou je crystal meth (metamfetamín/pervitín) a heroín. Rozpráva nám podrobne svoju históriu - ako sa dostal k drogám, ako viaceré liečenia zlyhali, hovorí o svojom detstve, o svojej rodine, ale v neposlednom rade o prítomnosti v San Franciscu, keď opäť podľahne drogám. Viac nemôžem prezradiť.

Ukážka z filmu Beautiful boy (2018)

Úryvok 1

The more I used, the more I did things I was ashamed of,
and the more I had to use so I never had to face that.
(Tweak, str. 28)

(Čím viac som bral, tým viac som robil veci za ktoré som sa hanbil,
a tým viac som musel brať, aby som tomu nikdy nemusel čeliť.)

Kompozícia

Kniha je písaná čisto z pohľadu Nica. Často v deji skáče do minulosti, aby nám vysvetlil ako sa dostal tam, kam sa dostal, aby nám vysvetlil svoje pocity alebo aby vysvetlil, kto je kto. Viacero osôb z jeho minulosti sa mu totiž vracia do života. Kniha je písaná denníkovou formou, kapitoly sú označované dňami napr. Day 32 atď. Rátať dni začína Nic práve po jeho relapse (spadnutí do kolotoča fetovania) v San Franciscu. V príbehu sa však neskôr dostávame aj do L.A. i na mnohé iné miesta. 

Postavy

V tomto diele sa vyskytuje nespočetné množstvo postáv. Sú tu rôzni pouliční díleri, Nicovi pouliční priatelia (rovnako závislí na drogách), Nicove bývalé priateľky, jeho sponzori v odvykacích programoch, Nicova široká a komplikovaná rodina, priatelia z rehabov, zo školy, terapeuti, atď atď. Polovica postáv sa snaží udržať ho v kolobehu drogovania, druhá polovica sa roky strachuje o jeho život a snaží sa ho prinútiť, aby bol triezvy. Keďže Nic v knihe veľakrát zakopáva, padá do starých koľají, následne si opäť buduje svoj život a kariéru a znova padá, mnoho ľudí mu prestáva veriť a pomáhať. Vrátane jeho vlastného otca, ktorý sa voči nemu uzaviera. Nicove priateľky sú prípad sám osebe - rovnako zlomené, závislé osoby ako je on sám. Celú knihu som mala pocit, akoby si schválne hľadal priateľky, ktoré by ho podporovali v užívaní drog. Minimálne bol priťahovaný k nezdravým typom dievčat. 

Postavy je tu ťažko rozdeliť na dobré a zlé. Sám Nic je veľmi rozporuplná postava, pretože keď je triezvy a čistý dlhšiu dobu, je to úplne iný človek ako keď je nadrogovaný. Pod vplyvom drog robí neuveriteľné veci - vykrádanie odpadkov, okrádanie priateľov a rodiny, nebezpečné sexuálne zážitky, prostitúcia za účelom získať peniaze na dávku, dokonca spomína na žobranie v minulosti. Vidíme celý jeho vývin ako na sínusoide - raz je to úspešný chalan, ktorého má každý rád. Chalan, ktorý zbožňuje deti, pretože sám má mladších súrodencov, chalan milujúci šport a pomáhanie druhým mu dáva zmysel. Potom je to zrazu troska bez akejkoľvek morálky, bez citov - zmyslom je pre neho iba získanie ďalšej dávky. Neprekáža mu, že sa týždeň neosprchuje, musí žiť v aute, nemá peniaze. Ak aj cíti nejaké pocity hanby či viny, spláchne ich užitím novej dávky. 

A takto to ide celú knihu. Počas celého príbehu sa cíti prázdny a hľadá zmysel života. Raz si myslí, že je ním pocit eufórie, ktoré mu poskytuje droga. Potom, že je to pomáhanie druhým. Neskôr vidí zmysel vo vzťahu s toxickou ženou, ktorá je skoro 2x staršia než on. Nic sám nevie, kto je. Nevie, že okrem závislosti sa potýka aj s psychickou poruchou. (Viac však nemôžem povedať).

 

Ukážka z filmu Beautiful boy s Timotheem v roli Nica

Úryvok 2

It´s like there are seven candles lit in my stomach. One, two, three, four, five, six, seven.
Seven candles burning and smoking – lit – seven flames of doubt, fear, sorrow, pain,
waste, hopelessness, despair. They turn my insides black with soot and ash.
(Tweak, str. 140)

(Je to akoby v mojom žalúdku bolo sedem zapálených sviečok. Jedna, druhá, tretia, štvrtá,
piata, šiesta, siedma. Sedem sviečok, ktoré horia a dymia – pália – sedem plameňov
pochybností, strachu, žiaľu, bolesti, prázdna, beznádeje a zúfalstva. Vnútornosti mi premieňajú na čerň plnú sadzí a prachu.)

Jazyk

Štylistika sa mi posudzuje ťažšie, keďže nie som expert na angličtinu, ale z knihy veľmi cítiť, že ju písal niekto, kto chcel aby vyznela čo najautentickejšie. Plno slangu a argotu, drogových skratiek, nadávok. Ale nevravím, že je preto jazyk knihy zlý. Práveže sa kniha číta prirodzene a ľahko. Autor aj napriek dlhodobému užívaniu drog vie pracovať s mnohými metaforami a originálnymi prirovnaniami. Dokáže podrobne opisovať svoje vnútro, najhlbšie pocity, i pocity počas fičania na rôznych typoch drogy. Ukazuje nám tie najlepšie i úplne najhoršie pocity, ktoré mu drogy poskytujú. Vyznáva sa nám zo všetkej jeho hanby a viny, úprimne hovorí o všetkom zlom čo vyviedol a ako veľmi to ľutuje. Všetko som s ním preciťovala, veľmi cítiť z príbehu, že sa naozaj odohral a že sa nám autor vyznáva zo všetkých jeho chýb.

Dej a motívy

Hlavnou témou knižky je práve závislosť na drogách a proces liečenia sa. Z Nicovho pohľadu vidíme jeho vzostupy a pády, jeho zmenu myšlienok a správania v jednotlivých fázach. Nazrieme do jeho minulosti, prežívame s ním traumy a nebezpečné situácie na pokraji smrti. Vidíme do jeho hlbokého vnútra, vylieva si pred nami srdce v tom najlepšom i v tom najhoršom svetle. Nič netají. Hovorí o nenávisti k samému sebe, o nenávisti i láske k drogám, hovorí o toxických vzťahoch, ktoré mal. Podrobne opisuje nielen svoje psychologické zmeny, ktoré vedú raz k liečeniu, inokedy k relapsu, ale i fyzické zmeny. Ako mu zosivela pokožka, vystúpili rebrá. Popisuje náhlu stratu hmotnosti, neschopnosť nájsť na ruke žilu, do ktorej by si vpichol vytúženú dávku. Hovorí o neustálej nevoľnosti, vracaní, omdlievaní, ktoré viedlo neraz k prespatiu celého dňa. Popisuje ako je nútený v jednu noc oživovať svoju priateľku, ktorá to preženie s dávkou. So surovou úprimnosťou hovorí o detoxe, o drogách, o všetkom, čo musel robiť, aby prežil. Počas liečenia v jednotlivých programoch polemizuje o Bohu, o viere v samého seba, hovorí o rodine a o pocite, že nikam nepatrí. Kniha je popretkávaná mnohými filozofickými témami. Je to v istom zmysle kniha o hľadaní samého seba.

SPOILER NIŽŠIE! (stačí označiť daný riadok kurzorom a uvidíte text)

.
.
.
 

Príbeh nás zavedie až k Nicovej rekonvalescencii a k úplnému vyliečeniu. Nic sa okrem závislosti lieči aj psychicky, aby sa začal znovu mať rád a aby sa necítil neúplný. Hovorí o veľmi ťažkej náprave vzťahov s rodičmi, ktorí mu už odmietajú veriť a neveria, že zvládne ostať čistý. Koniec knihy je veľmi emotívny, nahnal mi slzy do očí. (Nebojte sa, nie v tragickom zmysle). Kniha obsahuje aj epilóg v ktorom Nic stručne opisuje svoj život bez drog a jeho odhodlanie, že sa k nim už nevráti. Poznámka: v skutočnosti je čistý už viac ako 8 rokov. Takže je to jednoducho kniha o zázraku a o liečení sa.

 

Reálny otec so synom: Nic Sheff vľavo, David Sheff vpravo

Úryvok 3

It was like being in a car with the gas pedal slammed down to the floor
and nothing to do but hold on and pretend to have some semblance of control.
But control was something I´d lost a long time ago.

(Bolo to ako jazda na aute s plynovým pedálom zatlačeným až na podlahu,
neostávalo mi nič iné, iba sa držať a predstierať, že to mám pod kontrolou.
Ale kontrola bola niečím, čo som stratil už veľmi dávno.)

Komu knihu odporúčam? 

  • Ľuďom, čo sa zaujímajú o závislosti alebo poznajú osobu v svojom okolí, ktorá je závislá.
  • Ľuďom, ktorí sa zaujímajú o psychológiu a o rôzne poruchy.
  • Ľuďom, ktorí majú radi výnimočné skutočné príbehy.
  • Milovníkom filozofie.
  • Tínedžerom, ktorí premýšľajú nad užívaním. Kniha vás od toho určite odradí a ukáže vám odvrátenú stránku drog. 

 

Hodnotenie: 9/10

Pozn. 1: Kniha Tweak nie je preložená do slovenčiny, ani do češtiny. Chcela som jej dať ale nejaký provizórny názov. Bolo to ťažké, pretože slovo tweak nemá nijaký jednoslovný slovenský ekvivalent. Skúšala som hľadať aj na webe v slovenskom či českom slovníku, ale nič som nenašla. Taktiež som narazila na slovník drogového argotu, kde bolo niekoľko variácií ako napr. vykrútenec, pernikár alebo jazda. Kvôli nespisovnosti týchto výrazov a celkovo kvôli zrozumiteľnosti mi neprišli vhodné. Preto som sa rozhodla pre voľný preklad Pod vplyvom, keďže hlavná postava deja bola často pod vplyvom rôznych omamných látok a vplyv týchto substancií tvorí vlastne jadro príbehu. Pokiaľ vám napadá lepší nápad na preklad, kľudne to napíšte do komentu :) 

Pozn. 2: úryvky z knihy som sa tiež snažila preložiť najlepšie ako som vedela. 


Autor: Cherie

 


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

František Švantner - Dáma a iné poviedky

Tentoraz sa budem v recenzii venovať slovenskej tvorbe, a to (pre niektorých menej známemu) autorovi – Františkovi Švantnerovi. Počas vysokoškolského štúdia sme ho mali v osnovách a v odporúčanej literatúre. Nechápala som prečo, až kým som sa nezačítala do jeho úžasných príbehov „ako zo života“. Švantner je rozhodne autor, ktorý narába s písaným slovom rovnako obratne ako kováč s nákovou. Jeho štylistika a skladba viet je úžasná. Dokáže popisovať tie najobyčajnejšie veci v živote grandióznym spôsobom: rovnako ako tie pozitívne ľudské pocity a zážitky, tak i tie negatívne. Nestáva sa mi často, že ma písané slovo natoľko pohltí, aby som sa nemohla odtrhnúť od strany. Pri ňom sa mi to však stalo. Švantner je majster v zobrazovaní vnútorného sveta človeka. Aj v obyčajných poviedkach dokáže vykresliť reálne charaktery, ktoré stavia do ťažkých, niekedy až nemožných situácií. Rád sa pohráva aj s myšlienkami morálky, ale tu sa stotožňujem s názorom iných literátov: Švantner je aj v próze b

Minirecenzia: Alexandra Christo - To kill a kingdom

Obálka tejto knihy a premisa príbehu ma už dávnejšie dostali. Milujem morské príbehy a enemies-to-lovers romániky vo fantasy žánri, a táto kniha sľubovala oboje. ♥️   O čom to je? Príbeh je rozprávaný z pohľadu morskej sirény Liry a ľudského princa Eliana. Ona je dcérou krutej morskej kráľovnej, ktorá ju od malička učila byť nemilosrdnou a prikázala jej loviť srdcia princov, z ktorých ako siréna čerpá silu. Elian zase nie je typický princ: je to skôr pirát-pomstiteľ brázdiaci moria, vraždiaci nebezpečné sirény, ktoré lákajú námorníkov a iných princov do mora. Obaja hrdinovia sú odhodlaní zničiť toho druhého a celú (pre nich) nepriateľskú rasu. Avšak Lira urobí chybu za ktorú ju kráľovná potrestá tým, že ju premení na človeka a nechá uprostred oceánu. Elian ju nájde a zachráni, no poďakovania sa od Liry nedočká. Čoho sa dočká a čo sa udeje? To si prečítajte sami!🤫😍 To kill a kingdom je rozhodne originálne fantasy, ktoré chytí hneď od prvej strany. Nie sú tam skoro žiadne