Preskočiť na hlavný obsah

Recenzia: Andy Weir - Marťan

Marťana som si chcela prečítať veľmi dlho, už odkedy som videla trailer na film (nesúďte ma, určite nie som jediná čo sa dostane k niektorým knihám cez propagáciu filmu). No a keďže odmalička ma bavia príbehy vo vesmíre, NASA projekty a podobné veci, siahla som po nej a neľutujem.

Krátke sumárum:
Spočiatku úspešná misia na povrchu Marsu sa musí predčasne ukončiť pre piesočnú búrku, ktorá ohrozuje život posádky. Mark pri nej takmer zahynie, a keď sa preberie, nachádza sa v úplne novej životnej situácii. Ostal celkom sám na planéte, ktorá akoby sa ho zo všetkých síl pokúšala zabiť. Nemá ako oznámiť Zemi, že je nažive, a aj keby sa mu to podarilo, jeho zásoby ani zďaleka nepostačujú, aby prežil do príletu ďalšej kozmickej lode. Na druhej strane aj tak asi nebude mať dosť času, aby zomrel hladom. Poškodené vybavenie, kruté marťanské prostredie a starý známy "ľudský faktor" so svojimi prešľapmi a chybami ho môžu zabiť oveľa skôr.
 Mark však nie je ochotný len tak to vzdať. Vďaka svojej vynaliezavosti, technickým schopnostiam a zarytému odhodlaniu vytrvalo bojuje s jednou neprekonateľnou prekážkou po druhej. Vystačí mu silná vôľa a hlboké znalosti na to, aby prekonal neprekonateľné?
(Zdroj: Martinus.sk)

Takže môj názor. Prvá vec, čo mi udrela do očí bolo množstvo faktov: z fyziky, botaniky, matematiky, astronómie,... Proste kniha je popretkávaná nespočetným množstvom faktov a odborných výrazov i pokusov, ktorým obyčajný človek porozumie, keď si to prečíta asi 3x. Takže z tohto hľadiska si myslím, že je kniha určená skôr pre mužov a rozhodne nie je oddychovka. Ale je pravda, že sa pri nej My Obyčajní aspoň niečomu priučíme.
Mark Watney nie je typický prototyp vedca ani človeka. Nazvala by som ho "badass" hrdinom, ktorý vyniká svojím sarkastickým humorom a ozaj pobaví čitateľa nesmrteľnými hláškami. Keby som na jeho mieste, tak by som asi neprežila takú situáciu bez sarkazmu. :D Veď osamelý človek, ešte aj na odlišnej planéte, to by sa musel zblázniť viac ako Tom Hanks vo filme Stroskotanec.
Kniha je písaná formou denníka, ktorý si Mark píše, ale nie je značený našimi dňami, ale dňami na Marse čiže solmi. Tento detail sa mi veľmi páčil. Knižka mi prišla ozaj originálna, nápaditá, geniálna. Síce niekedy človeka rušili zdĺhavé odborné opisy. Má všetko, čo bestseller má mať: myšlienku, humor, silného hrdinu, napätie a ako bonus vedecké zaujímavosti.
Ja knihu odporúčam, je to aspoň nová skúsenosť, aj keby sa vám úplne nepáčila.

Celkové hodnotenie: 8,5/10


P.S. film si zohnal do role hlavného hrdinu síce Matta Damona, ale dej je značne okresaný, kniha je rozhodne lepšia ako film, takže najskôr určite radím prečítať si knihu Marťan

Autor: Cherie

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Nic Sheff - Tweak (Pod vplyvom)

Brilantná kniha, úprimné priznanie, srdcervúci príbeh, filozofická a psychologická bomba.  Takto by som vo veľkej stručnosti opísala knihu  Tweak (Pod vplyvom pozn.1 )  od Nica Sheffa. Je to knižka, ktorá bola vydaná v angličtine a nenájdete ju v SK ani v CZ jazyku. Je to podľa mňa veľká škoda, ale pokiaľ máte úroveň angličtiny B1 - B2, určite siahnite po tejto knihe. Btw, toto bude asi dlhšia recenzia ako zvyčajne, takže ju rozdelím na niekoľko prehľadnejších častí. VÝBER KNIHY Ako som sa dostala vôbec k tejto knihe, ktorú nemožno nájsť v slovenskej knižnici a neexistuje žiaden jej preklad? Vďaka filmu. Možno ste postrehli, že v roku 2018 vyšiel film  Beautiful boy  v hlavnej úlohe s Timotheem Chalametom. Film bol nakrútený podľa rovnomennej knihy, ktorú napísal David Sheff (usudzujete správne - reálny otec Nica Sheffa). Kniha  Tweak  opisuje ten istý príbeh, ale z Nicovho pohľadu. O vnímaní situácie jeho otcom sa tu dozvedáme pramálo, preto pomýšľam na kúpu knihy  Beautiful boy . 

František Švantner - Dáma a iné poviedky

Tentoraz sa budem v recenzii venovať slovenskej tvorbe, a to (pre niektorých menej známemu) autorovi – Františkovi Švantnerovi. Počas vysokoškolského štúdia sme ho mali v osnovách a v odporúčanej literatúre. Nechápala som prečo, až kým som sa nezačítala do jeho úžasných príbehov „ako zo života“. Švantner je rozhodne autor, ktorý narába s písaným slovom rovnako obratne ako kováč s nákovou. Jeho štylistika a skladba viet je úžasná. Dokáže popisovať tie najobyčajnejšie veci v živote grandióznym spôsobom: rovnako ako tie pozitívne ľudské pocity a zážitky, tak i tie negatívne. Nestáva sa mi často, že ma písané slovo natoľko pohltí, aby som sa nemohla odtrhnúť od strany. Pri ňom sa mi to však stalo. Švantner je majster v zobrazovaní vnútorného sveta človeka. Aj v obyčajných poviedkach dokáže vykresliť reálne charaktery, ktoré stavia do ťažkých, niekedy až nemožných situácií. Rád sa pohráva aj s myšlienkami morálky, ale tu sa stotožňujem s názorom iných literátov: Švantner je aj v próze b