Preskočiť na hlavný obsah

Minirecenzia: Mindee Arnett - Onyx & Ivory

Teraz vám predstavím pomerne neznáme fantasy, ktoré Slováci ani Česi nepreložili, ale podľa mňa by mali. Ide o knihu Onyx & Ivory od Mindee Arnett, ktorá je 1. časťou fantasy dilógie.

Úžasné fantasy s krásnou romant. linkou, fascinujúcim svetom, premyslenou politikou a origin. príšerami. Takto by som stručne uviedla túto knihu. Vitajte v kráľovstve Rime, kde sa ľudia používajúci mágiu delia na dva tábory a nenávidia sa. Mágovia z Ligy prenasledujú divokých (wilders), ktorí ovládajú prírod. elementy a ojedinele ovládajú niektorí jedinci aj dar duší – ide v podstate o čítanie a ovládanie myšlienok ľudí a zvierat. Hlavná hrdinka Kate žije odjakživa v domnení, že dokáže komunikovať iba so zvieratami. Pracuje ako kráľovský posol, no ľudia ju poznajú pod prívlastkom Zradcova dcéra. Najviac ju však ničí fakt, že nepozná dôvod, prečo sa jej otec, majster koní, pokúsil zabiť kráľa. Keď za pomoci tajnej zbrane a svojej mágie zachráni princa Corwina, svoju bývalú lásku, pred príšerami, celý jej život sa zmení. Musí svoju mágiu skrývať ešte lepšie a spolu s Corwinom sa snaží odhaliť zradcov, ktorí stvorili nový druh príšer. Nepriateľ je však niekto, na koho by ste to vôbec nepovedali.

Čo sa mi najviac páčilo na príbehu boli originálne mytolog. prvky. Príšery, ktoré môžu útočiť iba v noci, čarovné kamene, ktoré pomáhajú čarodejom z Ligy ovládať mágiu, mesačné opasky, ktoré ženy nosili, aby im neprišla perióda, alebo tzv. uror – súboj dvoch kráľovských synov, dedičov, z ktorých vzišiel budúci kráľ. V Rime totiž trón nededí automaticky prvorodený syn, ale ten syn, ktorý je toho hoden. Tento súboj vždy začínal tým, že sa objavilo zviera napoly čierne a napoly biele. Okrem mytológie je tu skvelá aj romantická linka, a obaja hlavní hrdinovia mi neskutočne sadli. Zrejme aj vďaka ich sympatickosti sa mi tento príbeh tak páčil.

Samotný dej je v niektorých smeroch predvídateľný, ale nie vo všetkom, rozhodne vie prekvapiť. Riešia sa tu najmä dve záhady, do ktorých zasahujú aj intrigy vplyvných ľudí. Najzaujímavejším charakterom bol pre mňa asi sám princ Corwin (kniha je písaná z pohľadu Kate aj Corwina). Celkovo si myslím, že je to celkom solídne fantasy. Miestami som cítila z príbehu trochu podobný vibe ako pri Výnimočnej (Kristin Cashore), ale nevadilo mi to. Taktiež mi to prišlo, akoby sa autorka v jednom prvku inšpirovala sériou Shadow & Bone: mágovia z Ligy sa totiž ďalej delia a sú rozlišovaní podľa farieb oblečenia. Zvyškom príbehu si to však u mňa autorka vyžehlila. 

(Zdroj: https://i.pinimg.com/474x/2e/85/fb/2e85fbfbcc958388a7b6fca2ad19da58.jpg )

Hlavná hrdinka nie je hlúpa a naivná, čo sa často v knihách nevidí. Navyše okrem akcie a záhad je tu aj veľa humoru, ale nechýbajú ani emotívne scény. Pokiaľ ide o angličtinu, nie je to najľahšie čítanie, ale dá sa to.

Koniec knihy bol prekvapivý a možno som očakávala niečo iné, ale zakončenie ma rozhodne navnadilo na pokračovanie. Myslím si, že by táto séria fakt mala byť viac propagovaná.


Hodnotenie: 4,5*

 

Autor: Cherie 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Nic Sheff - Tweak (Pod vplyvom)

Brilantná kniha, úprimné priznanie, srdcervúci príbeh, filozofická a psychologická bomba.  Takto by som vo veľkej stručnosti opísala knihu  Tweak (Pod vplyvom pozn.1 )  od Nica Sheffa. Je to knižka, ktorá bola vydaná v angličtine a nenájdete ju v SK ani v CZ jazyku. Je to podľa mňa veľká škoda, ale pokiaľ máte úroveň angličtiny B1 - B2, určite siahnite po tejto knihe. Btw, toto bude asi dlhšia recenzia ako zvyčajne, takže ju rozdelím na niekoľko prehľadnejších častí. VÝBER KNIHY Ako som sa dostala vôbec k tejto knihe, ktorú nemožno nájsť v slovenskej knižnici a neexistuje žiaden jej preklad? Vďaka filmu. Možno ste postrehli, že v roku 2018 vyšiel film  Beautiful boy  v hlavnej úlohe s Timotheem Chalametom. Film bol nakrútený podľa rovnomennej knihy, ktorú napísal David Sheff (usudzujete správne - reálny otec Nica Sheffa). Kniha  Tweak  opisuje ten istý príbeh, ale z Nicovho pohľadu. O vnímaní situácie jeho otcom sa tu dozvedáme pramálo, preto pomýšľam na kúpu knihy  Beautiful boy . 

František Švantner - Dáma a iné poviedky

Tentoraz sa budem v recenzii venovať slovenskej tvorbe, a to (pre niektorých menej známemu) autorovi – Františkovi Švantnerovi. Počas vysokoškolského štúdia sme ho mali v osnovách a v odporúčanej literatúre. Nechápala som prečo, až kým som sa nezačítala do jeho úžasných príbehov „ako zo života“. Švantner je rozhodne autor, ktorý narába s písaným slovom rovnako obratne ako kováč s nákovou. Jeho štylistika a skladba viet je úžasná. Dokáže popisovať tie najobyčajnejšie veci v živote grandióznym spôsobom: rovnako ako tie pozitívne ľudské pocity a zážitky, tak i tie negatívne. Nestáva sa mi často, že ma písané slovo natoľko pohltí, aby som sa nemohla odtrhnúť od strany. Pri ňom sa mi to však stalo. Švantner je majster v zobrazovaní vnútorného sveta človeka. Aj v obyčajných poviedkach dokáže vykresliť reálne charaktery, ktoré stavia do ťažkých, niekedy až nemožných situácií. Rád sa pohráva aj s myšlienkami morálky, ale tu sa stotožňujem s názorom iných literátov: Švantner je aj v próze b

Recenzia: Andy Weir - Marťan

Marťana som si chcela prečítať veľmi dlho, už odkedy som videla trailer na film (nesúďte ma, určite nie som jediná čo sa dostane k niektorým knihám cez propagáciu filmu). No a keďže odmalička ma bavia príbehy vo vesmíre, NASA projekty a podobné veci, siahla som po nej a neľutujem. Krátke sumárum: Spočiatku úspešná misia na povrchu Marsu sa musí predčasne ukončiť pre piesočnú búrku, ktorá ohrozuje život posádky. Mark pri nej takmer zahynie, a keď sa preberie, nachádza sa v úplne novej životnej situácii. Ostal celkom sám na planéte, ktorá akoby sa ho zo všetkých síl pokúšala zabiť. Nemá ako oznámiť Zemi, že je nažive, a aj keby sa mu to podarilo, jeho zásoby ani zďaleka nepostačujú, aby prežil do príletu ďalšej kozmickej lode. Na druhej strane aj tak asi nebude mať dosť času, aby zomrel hladom. Poškodené vybavenie, kruté marťanské prostredie a starý známy "ľudský faktor" so svojimi prešľapmi a chybami ho môžu zabiť oveľa skôr.  Mark však nie je ochotný len tak to vzdať. Vďaka s