Preskočiť na hlavný obsah

Recenzia: Orhan Pamuk - Červenovláska

Keďže turecká kultúra a kultúra Blízkeho východu ma už dlho zaujíma, rozhodla som sa siahnuť po nejakom autorovi, ktorý tie končiny dobre pozná. A tak môj výber padol na Orhana Pamuka, ktorý je mimochodom svetovo uznávaným autorom a tureckým novinárom. A zistila som, prečo je tak vychvaľovaný a uznávaný. 
Spočiatku kniha nevyzerá nijak výnimočne. Číta sa ľahko, hneď sa zžijete s hrdinom a niekoľko desiatok strán strávite s ním pri kopaní studne. Chvíľu som premýšľala, či toto je to čo hľadám. Príbeh sa nijak zvlášť neposúval. Lenže po tom ako sa stane osudná nehoda v púšti, kniha naberá rýchly spád. 
Mladému učňovi sa obráti život hore nohami, keď ujde z miesta činu. Kniha je plná filozofických otázok a tém, na ktoré sa ťažko hľadá odpovedať. Sám hlavný hrdina hľadá väčšinu svojho života odpoveď na veci, ktoré sa mu stali. Stane sa posadnutý zobrazeniami otcovrážd a synovrážd v orientálnych príbehoch. Jeho vášeň s ním zdieľa aj jeho budúca manželka. 

"Roky som sa hneval na otca za to, že sa na nás vykašľal. No teraz mi to až tak nevadilo, lebo som vedel, že moje počínanie by neschvaľoval. Zdá sa, že všetci túžime po silnom a ráznom otcovi, ktorý nám povie, čo máme a čo nemáme robiť. Je to preto, lebo je ťažké rozlíšiť medzi tým, čo by se mali a nemali urobiť, čo je dobré a správne od toho, čo je zlé a nesprávne? Alebo je to preto, lebo potrebujeme uistenie, že sme nevinní a neurobili sme nič zlé? Túžime po takom ocovi stále alebo iba vtedy, keď sme zmätení či utrápení, keď sa nám rozpadáva svet?"

V príbehu sa veľa dozvedáme o reálnom Turecku a o jeho dejinách od 80.rokov až v podstate po súčasnosť. Autor veľmi citlivo narába s jazykom, nič nehovorí nadarmo a príbehu pritom nič ani nechýba. Zatiaľ čo sledujeme životnú cestu mladíka, ktorý sa stal obeťou zlých okolností a vlastnej nerozvážnosti, riešime taktiež existenčné a kultúrne otázky. 
Kniha nesie názov podľa jednej z hlavných postáv deja. Červenovlasá žena, o polovicu staršia než hlavný hrdina, sa v prvej polovici knihy nezdá byť dôležitou. Bola síce vysnívaným idolom pre hlavného hrdinu, a taktiež jeho prvou láskou, ale nevideli sme do jej vnútra, ani sme netušili o jej živote. Toto sa však v posledných kapitolách mení. Kniha teda obsahuje dosť veľa zvratov a prekvapení. Najprekvapivejší je však koniec, ten nemôžem prezradiť.
Orhan Pamuk ma veľmi príjemne prekvapil a nadchol, toľko motívov a tém v jednom krátkom diele som nečakala. Nespomenula som samozrejme všetky, pretože nechcem niekomu kaziť čitateľský zážitok. Autor má úžasnú štylistiku, ktorá nie je vôbec náročná, a preto sa tak skvelo číta. Určite k tomu prispievajú aj veľmi krátke kapitoly, ktoré som ale hltala jednu po druhej. Určite siahnem po jeho ďalších knihách, a mal by tak urobiť každý, koho po 1) zaujíma história, kultúra Turecka a zmýšľanie jeho ľudí a po 2) chce prečítať niečo kvalitné, knihu, ktorá mu zmení pohľad na svet. 

Celkové hodnotenie: 9/10


Autor: Cherie

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Nic Sheff - Tweak (Pod vplyvom)

Brilantná kniha, úprimné priznanie, srdcervúci príbeh, filozofická a psychologická bomba.  Takto by som vo veľkej stručnosti opísala knihu  Tweak (Pod vplyvom pozn.1 )  od Nica Sheffa. Je to knižka, ktorá bola vydaná v angličtine a nenájdete ju v SK ani v CZ jazyku. Je to podľa mňa veľká škoda, ale pokiaľ máte úroveň angličtiny B1 - B2, určite siahnite po tejto knihe. Btw, toto bude asi dlhšia recenzia ako zvyčajne, takže ju rozdelím na niekoľko prehľadnejších častí. VÝBER KNIHY Ako som sa dostala vôbec k tejto knihe, ktorú nemožno nájsť v slovenskej knižnici a neexistuje žiaden jej preklad? Vďaka filmu. Možno ste postrehli, že v roku 2018 vyšiel film  Beautiful boy  v hlavnej úlohe s Timotheem Chalametom. Film bol nakrútený podľa rovnomennej knihy, ktorú napísal David Sheff (usudzujete správne - reálny otec Nica Sheffa). Kniha  Tweak  opisuje ten istý príbeh, ale z Nicovho pohľadu. O vnímaní situácie jeho otcom sa tu dozvedáme pramálo, preto pomýšľam na kúpu knihy  Beautiful boy . 

František Švantner - Dáma a iné poviedky

Tentoraz sa budem v recenzii venovať slovenskej tvorbe, a to (pre niektorých menej známemu) autorovi – Františkovi Švantnerovi. Počas vysokoškolského štúdia sme ho mali v osnovách a v odporúčanej literatúre. Nechápala som prečo, až kým som sa nezačítala do jeho úžasných príbehov „ako zo života“. Švantner je rozhodne autor, ktorý narába s písaným slovom rovnako obratne ako kováč s nákovou. Jeho štylistika a skladba viet je úžasná. Dokáže popisovať tie najobyčajnejšie veci v živote grandióznym spôsobom: rovnako ako tie pozitívne ľudské pocity a zážitky, tak i tie negatívne. Nestáva sa mi často, že ma písané slovo natoľko pohltí, aby som sa nemohla odtrhnúť od strany. Pri ňom sa mi to však stalo. Švantner je majster v zobrazovaní vnútorného sveta človeka. Aj v obyčajných poviedkach dokáže vykresliť reálne charaktery, ktoré stavia do ťažkých, niekedy až nemožných situácií. Rád sa pohráva aj s myšlienkami morálky, ale tu sa stotožňujem s názorom iných literátov: Švantner je aj v próze b

Recenzia: Andy Weir - Marťan

Marťana som si chcela prečítať veľmi dlho, už odkedy som videla trailer na film (nesúďte ma, určite nie som jediná čo sa dostane k niektorým knihám cez propagáciu filmu). No a keďže odmalička ma bavia príbehy vo vesmíre, NASA projekty a podobné veci, siahla som po nej a neľutujem. Krátke sumárum: Spočiatku úspešná misia na povrchu Marsu sa musí predčasne ukončiť pre piesočnú búrku, ktorá ohrozuje život posádky. Mark pri nej takmer zahynie, a keď sa preberie, nachádza sa v úplne novej životnej situácii. Ostal celkom sám na planéte, ktorá akoby sa ho zo všetkých síl pokúšala zabiť. Nemá ako oznámiť Zemi, že je nažive, a aj keby sa mu to podarilo, jeho zásoby ani zďaleka nepostačujú, aby prežil do príletu ďalšej kozmickej lode. Na druhej strane aj tak asi nebude mať dosť času, aby zomrel hladom. Poškodené vybavenie, kruté marťanské prostredie a starý známy "ľudský faktor" so svojimi prešľapmi a chybami ho môžu zabiť oveľa skôr.  Mark však nie je ochotný len tak to vzdať. Vďaka s