Preskočiť na hlavný obsah

Recenzia: Harper Lee - Nezabíjajte vtáčika

Pri tejto recenzii sa obávam svojej subjektívnosti, ale musíte mi to prepáčiť. Táto kniha ma zaujala veľmi dávno, už aj zato, že je to kniha stará a ja klasiku zbožňujem, i keď sa do nej často nepúšťam. Ale teraz neľutujem a mám chuť si dať facku za to, že som si ju neprečítala skôr. Upozorňujem, že nasledujúci text rozpráva celú zápletku knihy.

Krátke sumárum:
V tridsiatych rokoch dvadsiateho storočia zasiahne Spojené štáty hospodárska kríza, hoci ospalého provinčného mestečka Maycomb v Alabame sa dotkne len okrajovo. V tom období je najväčšou starosťou dvoch súrodencov Scout a Jema a ich priateľa Dilla to, ako vylákať z domu miestneho čudáka a čím si skrátiť dlhé chvíle. Keď však obvinia mladého černocha zo znásilnenia bieleho dievčaťa, udalosti naberú rýchly spád. Obhajoby sa ujme Scoutin otec Attikus Finch. Ten považuje právnickú pomoc za svoju morálnu povinnosť. Čaká ho však márny boj s predsudkami, strachom a nevraživosťou. Od obyvateľov mestečka poznačeného rasovou nenávisťou dostáva hanlivú nálepku obhajca negrov, čo sa negatívne dotkne aj jeho detí.
(Zdroj: Martinus.sk)
"Jediné, na čo na nevzťahuje pravidlo väčšiny, je ľudské svedomie."

Tento citát si zapamätám asi do konca života. V jednej vete vyjadrená toľká pravda. A najlepšie na tejto vete je to, že sa dá uplatniť aj dnes.

Ale k príbehu. Rozdelím dej tejto knihy na 3 časti, ako som ju pociťovala ja:
1.časť: DETSTVO A NEVINNOSŤ
Scout, Jem a Dill sú len malé deti, ktoré sa hrajú na rôznych hrdinov a neustále provokujú samotárskeho Bu Radleho, ktorý vraj žije vo svojom dome, ale roky ho nikto nevidel vyjsť a tak je opradený poverami. Typické deti, prešlo sto rokov a stále sa chovajú tak isto ako vtedy. Okrem tohto a neustáleho odsudzovania Scout za to, že je "baba", sa stretávame v knihe so školským systémom v Amerike v 30.rokoch, ktorý...povedzme si pravdu...nie je ideálny. Učitelia nemajú problém, že v triede sa túla chlapec so všami a že niektorí žiaci chodia do školy párkrát ročne. Scout si ale školu ihneď obľúbi a neustále sa rozpráva s otcom, ktorý je právnik. Treba podotknúť, že je to neskorumpovaný a čestný človek, čo sa často nevidí. A to sa mu pri jeho novom prípade stalo aj osudným.
2.časť: DOSPIEVANIE A PRAVDA
V druhej časti knihy sa ideálne detstvo končí, keď Scoutin otec dostane prípad černocha, ktorý je obvinený zo znásilnenia chudobného dievčaťa, belošky. Deti si uvedomujú, že na otca je prípad priveľa, uvedomujú si ako starne a takisto Scout a Jem sa odcudzujú a zapárajú do seba. V škole sa Scout zapletie do mnohých bitiek, pretože jej otec je vraj "milovník negrov." Vidno tu veľa predsudkov a zaostalé myslenie ľudí, ale i uvedomelé osoby, ktoré podporujú Scoutinu rodinu. Ale jej teta medzi ne rozhodne nepatrí. Všetko sa komplikuje, deti sú zúfalejšie a čoraz menej vidia otca. A potom nastane ten osudný súd.
Scoutin otec ako čestný človek a dobrý právnik v jednom bojuje do posledného dychu a inteligentne odhalí lož zo strany obžaloby. Každý jeden človek vidí, že černoch je nevinný, ale v porote sedia ľudia, ktorí s nimi nesympatizujú a tak sa súd skončí pre nich zle a černoch je odsúdený. Napriek očividnej pravde, iba pre ľudskú hlúposť, sa odsúdi nevinný ľudský život na utrpenie. Utrpenie, ale netrvá dlho. Po umiestnení do väznice sa černoch pokúsi ujsť a je zastrelený. Táto udalosť otrasie celým okresom, ale hlavne Scout a Jemom, ktorí verili, že spravodlivosť vždy zvíťazí. V tejto chvíli si uvedomia ako funguje skutočný život a opadne z nich naivita.
Povedala by som, že autorka chcela poukázať na neprávosť sveta, ktorú vnímajú už aj deti a nemôžu s tým nič urobiť.
3.časť: STARO-NOVÉ PROBLÉMY
Scout je nútená tetou správať sa ako dáma a zúčastňovať sa dámskych posedení, Jem sa učí a život sa postupne upokojuje.  Ale pamätáte sa na Bu Radleyho, podivína opradeného legendami? V tejto časti zohral veľkú rolu.
V škole sa koná niečo ako karneval a keď sa z neho v noci vracajú súrodenci, sú napadnutí neznámym človekom - otcom belošky zneúctenej na súde, keď vyšlo najavo, že s černochom chcela spať dobrovoľne, ale on sa bránil. Popri útoku sú ale zachránení, keď je páchateľ zabitý Bu Radleym. Síce sa na konci knihy doslova nehovorí, že bol zabitý ním, ale každý to vie a toto tajomstvo ostane v Scoutinej rodine. Čo sa Bu Radleyho týka, je to neduživý, utiahnutý človiečik, ktorý sa prosto len bojí ľudí. Mýty sú zničené a deti zachránené. A tak končí kniha, Nezabíjajte vtáčika.

Fú, ale som sa rozpísala a pospoilerovala vás. Ale verte mi, že tak či tak sa oplatí túto knihu prečítať, aj keby len pre myšlienky a kapitoly so súdnym procesom.
Kniha je vhodná pre akýkoveľvek vek, ale myslím, že najviac pre kategóriu 15-25.
Takže ešte posledné slová: kniha sa mi neskutočne páčila, písaná je síce trochu komplikovane ako klasika, hlavne začiatok kým sa zorientujete v pomeroch a mestách, ale potom to už ide. Príbeh má pekný spád, každý detail je dôležitý i keď to tak nevyzerá. A kniha rozoberá celkovú problematiku ľudského chovania a problémov v spoločnosti, čiže je aj poučná a zaujímavá.

Celkové hodnotenie: 9,5/10


Autor: Cherie

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Nic Sheff - Tweak (Pod vplyvom)

Brilantná kniha, úprimné priznanie, srdcervúci príbeh, filozofická a psychologická bomba.  Takto by som vo veľkej stručnosti opísala knihu  Tweak (Pod vplyvom pozn.1 )  od Nica Sheffa. Je to knižka, ktorá bola vydaná v angličtine a nenájdete ju v SK ani v CZ jazyku. Je to podľa mňa veľká škoda, ale pokiaľ máte úroveň angličtiny B1 - B2, určite siahnite po tejto knihe. Btw, toto bude asi dlhšia recenzia ako zvyčajne, takže ju rozdelím na niekoľko prehľadnejších častí. VÝBER KNIHY Ako som sa dostala vôbec k tejto knihe, ktorú nemožno nájsť v slovenskej knižnici a neexistuje žiaden jej preklad? Vďaka filmu. Možno ste postrehli, že v roku 2018 vyšiel film  Beautiful boy  v hlavnej úlohe s Timotheem Chalametom. Film bol nakrútený podľa rovnomennej knihy, ktorú napísal David Sheff (usudzujete správne - reálny otec Nica Sheffa). Kniha  Tweak  opisuje ten istý príbeh, ale z Nicovho pohľadu. O vnímaní situácie jeho otcom sa tu dozvedáme pramálo, preto pomýšľam na kúpu knihy  Beautiful boy . 

František Švantner - Dáma a iné poviedky

Tentoraz sa budem v recenzii venovať slovenskej tvorbe, a to (pre niektorých menej známemu) autorovi – Františkovi Švantnerovi. Počas vysokoškolského štúdia sme ho mali v osnovách a v odporúčanej literatúre. Nechápala som prečo, až kým som sa nezačítala do jeho úžasných príbehov „ako zo života“. Švantner je rozhodne autor, ktorý narába s písaným slovom rovnako obratne ako kováč s nákovou. Jeho štylistika a skladba viet je úžasná. Dokáže popisovať tie najobyčajnejšie veci v živote grandióznym spôsobom: rovnako ako tie pozitívne ľudské pocity a zážitky, tak i tie negatívne. Nestáva sa mi často, že ma písané slovo natoľko pohltí, aby som sa nemohla odtrhnúť od strany. Pri ňom sa mi to však stalo. Švantner je majster v zobrazovaní vnútorného sveta človeka. Aj v obyčajných poviedkach dokáže vykresliť reálne charaktery, ktoré stavia do ťažkých, niekedy až nemožných situácií. Rád sa pohráva aj s myšlienkami morálky, ale tu sa stotožňujem s názorom iných literátov: Švantner je aj v próze b

Recenzia: Andy Weir - Marťan

Marťana som si chcela prečítať veľmi dlho, už odkedy som videla trailer na film (nesúďte ma, určite nie som jediná čo sa dostane k niektorým knihám cez propagáciu filmu). No a keďže odmalička ma bavia príbehy vo vesmíre, NASA projekty a podobné veci, siahla som po nej a neľutujem. Krátke sumárum: Spočiatku úspešná misia na povrchu Marsu sa musí predčasne ukončiť pre piesočnú búrku, ktorá ohrozuje život posádky. Mark pri nej takmer zahynie, a keď sa preberie, nachádza sa v úplne novej životnej situácii. Ostal celkom sám na planéte, ktorá akoby sa ho zo všetkých síl pokúšala zabiť. Nemá ako oznámiť Zemi, že je nažive, a aj keby sa mu to podarilo, jeho zásoby ani zďaleka nepostačujú, aby prežil do príletu ďalšej kozmickej lode. Na druhej strane aj tak asi nebude mať dosť času, aby zomrel hladom. Poškodené vybavenie, kruté marťanské prostredie a starý známy "ľudský faktor" so svojimi prešľapmi a chybami ho môžu zabiť oveľa skôr.  Mark však nie je ochotný len tak to vzdať. Vďaka s