Preskočiť na hlavný obsah

Recenzia: Vladimir Nabokov - Lolita

Lolita, Lolita. Každému známe meno, no nie každý vie odkiaľ pochádza. A možno ľudia aj vedia, len o tom nehovoria, pretože sa im pred očami vynorí kontroverzná kniha od Vladimira Nabokova, ktorá je geniálnym dielom a zároveň dielom kaziacim morálku.

Krátke sumárum:
Príbeh ničivej lásky mladého dievčaťa a zrelého muža.

Autorove podanie bolo také odvážne, že prvé vydanie románu v USA spôsobilo škandál a jeho šírenie bolo zakázané. Podobný osud mali aj filmové spracovania z roku 1961 a 1998.
(Toto sumárum som našla na internete, neprezradia nič z príbehu. Na to som tu ale ja.)
Lolita je príbeh muža, Humberta Humberta, ktorý má svoje osobitné chute (alebo chorobu), chcem byť objektívna, nech si to nazve kto ako chce. Proste je pedofil. Nedokáže ho priťahovať nijaká zrelá žena, iba dievčata vo veku od 12 do 15 rokov. Už stačí, či? Ak ste tí odvážni, čítajte ďalej. Nebudem spoilovať, ale musím povedať, že kniha nie je písaná zvrhlo. Nijaké sexuálne či nechutné detaily. Všetko skryté pod pláštikom vynaliezavých slov. Kniha bola predsa len vydaná veľmi dávno, a vtedy sa o takých veciach nehovorilo. Ďalšia poznámka: možno Humberta znenávidíte po pár zvrhlých myšlienkach, ktoré opisuje, ale keď spoznáte Lolitu a jej skutočný charakter, váhy sa celkom vyrovnajú. 13-ročné dievča totiž nie je "nevinné" ako sa na prvý pohľad zdá. Je to ona, čo začne zvádzať zrelého muža a v iných situáciách si z neho uťahuje a uráža ho.

Kniha je písaná celkom zložito. Inteligentné vyjadrovanie, opisy, opisy a znovu opisy. Toto je vec, ktorá ma pri tejto knihe začala vážne unavovať. Zbožňujem opisy, ale tu ich bolo...príliš. Kniha je písaná z pohľadu Humberta a ukazuje nám okrem jeho vzťahu s Lolitou aj jeho minulosť: ako sa dostal k tomu, že nedokáže milovať dospelú ženu, čo ho priťahuje na mladých "nymfičkách" ako ich sám nazval. Rozpráva o svojom prvom manželstve, spomienkach i chutiach. Nemohla som si pomôcť, ale moje pocity sa počas knihy riadne vystriedali. Jednu chvíľu som Humberta chápala, druhú odsudzovala a tretiu ľutovala. Sám Humbert si uvedomoval, že jeho chovanie nie je úplne zdravé, no nevedel si pomôcť a v podstate...neurobil nič zlé. Nikdy neznásilnil ani neuniesol dievča, s Lolitou mal sex až po jej provokáciách a schválení, a pôvodne sa snažil žiť normálne v manželstve...lenže to nevyšlo.

Lolita je riadny kvietok. Príbeh sa odohráva v 20.storočí, no Lolita by zahanbila aj dnešné pubertiačky. V 13-tich už mala za sebou prvý sex (nie s Humbertom), i iné skúsenosti, vynechávala školu a zvádzala Humberta, ktorý sa stal jej nevlastným otcom po tom ako sa oženil s jej matkou. Tá ale počas deja umiera a tak Lolita ostáva s Humbertom a precestujú celú Ameriku. Lolita je jednu chvíľu ako úplné dieťa, chce dostať všetko, inak je nespokojná. Obviňuje Humberta z toho, že je zvrhlý, no o chvíľu sa nechá uplatiť sladkosťami či výletom.
Kniha je naozaj plná diskutabilných vecí. Morálnych pochýb, psychických analýz, opisov, erotického nádychu a filozofickej mienky. Určite kniha nie je pre ľudí s predsudkami a vopred stanoveným názorom. Ale pomôže pochopiť človeka, ktorý je od nás odlišný a keď nie pochopiť, aspoň je to dielo, ktoré nás prinúti zamyslieť sa a otvorí nám oči, že nikto nie je skutočne slušný a nevinný. Som však názoru, že hrdina tohto diela by nemal byť priveľmi ospravedlňovaný, mohol sa ísť liečiť, no nešiel. Je to skrátka kontroverzná kniha. 


Celkové hodnotenie: 7/10


Autor: Cherie

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Nic Sheff - Tweak (Pod vplyvom)

Brilantná kniha, úprimné priznanie, srdcervúci príbeh, filozofická a psychologická bomba.  Takto by som vo veľkej stručnosti opísala knihu  Tweak (Pod vplyvom pozn.1 )  od Nica Sheffa. Je to knižka, ktorá bola vydaná v angličtine a nenájdete ju v SK ani v CZ jazyku. Je to podľa mňa veľká škoda, ale pokiaľ máte úroveň angličtiny B1 - B2, určite siahnite po tejto knihe. Btw, toto bude asi dlhšia recenzia ako zvyčajne, takže ju rozdelím na niekoľko prehľadnejších častí. VÝBER KNIHY Ako som sa dostala vôbec k tejto knihe, ktorú nemožno nájsť v slovenskej knižnici a neexistuje žiaden jej preklad? Vďaka filmu. Možno ste postrehli, že v roku 2018 vyšiel film  Beautiful boy  v hlavnej úlohe s Timotheem Chalametom. Film bol nakrútený podľa rovnomennej knihy, ktorú napísal David Sheff (usudzujete správne - reálny otec Nica Sheffa). Kniha  Tweak  opisuje ten istý príbeh, ale z Nicovho pohľadu. O vnímaní situácie jeho otcom sa tu dozvedáme pramálo, preto pomýšľam na kúpu knihy  Beautiful boy . 

František Švantner - Dáma a iné poviedky

Tentoraz sa budem v recenzii venovať slovenskej tvorbe, a to (pre niektorých menej známemu) autorovi – Františkovi Švantnerovi. Počas vysokoškolského štúdia sme ho mali v osnovách a v odporúčanej literatúre. Nechápala som prečo, až kým som sa nezačítala do jeho úžasných príbehov „ako zo života“. Švantner je rozhodne autor, ktorý narába s písaným slovom rovnako obratne ako kováč s nákovou. Jeho štylistika a skladba viet je úžasná. Dokáže popisovať tie najobyčajnejšie veci v živote grandióznym spôsobom: rovnako ako tie pozitívne ľudské pocity a zážitky, tak i tie negatívne. Nestáva sa mi často, že ma písané slovo natoľko pohltí, aby som sa nemohla odtrhnúť od strany. Pri ňom sa mi to však stalo. Švantner je majster v zobrazovaní vnútorného sveta človeka. Aj v obyčajných poviedkach dokáže vykresliť reálne charaktery, ktoré stavia do ťažkých, niekedy až nemožných situácií. Rád sa pohráva aj s myšlienkami morálky, ale tu sa stotožňujem s názorom iných literátov: Švantner je aj v próze b

Recenzia: Andy Weir - Marťan

Marťana som si chcela prečítať veľmi dlho, už odkedy som videla trailer na film (nesúďte ma, určite nie som jediná čo sa dostane k niektorým knihám cez propagáciu filmu). No a keďže odmalička ma bavia príbehy vo vesmíre, NASA projekty a podobné veci, siahla som po nej a neľutujem. Krátke sumárum: Spočiatku úspešná misia na povrchu Marsu sa musí predčasne ukončiť pre piesočnú búrku, ktorá ohrozuje život posádky. Mark pri nej takmer zahynie, a keď sa preberie, nachádza sa v úplne novej životnej situácii. Ostal celkom sám na planéte, ktorá akoby sa ho zo všetkých síl pokúšala zabiť. Nemá ako oznámiť Zemi, že je nažive, a aj keby sa mu to podarilo, jeho zásoby ani zďaleka nepostačujú, aby prežil do príletu ďalšej kozmickej lode. Na druhej strane aj tak asi nebude mať dosť času, aby zomrel hladom. Poškodené vybavenie, kruté marťanské prostredie a starý známy "ľudský faktor" so svojimi prešľapmi a chybami ho môžu zabiť oveľa skôr.  Mark však nie je ochotný len tak to vzdať. Vďaka s